• Groepsfoto

OnderwijsTopTalentPrijs 2017 uitgereikt!

Ruth van Ringelesteijn (Kath. Pabo Zwolle) en Zuzana Molcanova (Fontys Lerarenopleiding Tilburg) hebben de OnderwijsTopTalentPrijs 2017 gewonnen. Bekijk hier de foto's en een videoimpressie.

Danja Zurek

Hogeschool Zuyd Maastricht, FADE
Uit observaties werd mij duidelijk, dat veel leerlingen ongemotiveerd zijn en het blokuur CKV vaak zien als twee uur lang “niksen”. Is er een andere didactische aanpak nodig voor het ervaringsgerichte vak CKV, waar ligt de kern van dit probleem?

Lees meer

Daniëlle Worley

Fontys Lerarenopleiding Sittard

De aanleiding voor dit project was het gebrek aan motivatie onder mijn mbo niveau 4 studenten voor het vak Engels. De studenten waren niet bereid om op te letten of om mee te doen tijdens de Engelse lessen en lieten huis –en leerwerk vaak liggen.

Lees meer

Berry Vledder

Noordelijke Hogeschool Leeuwarden
Ik heb naast mijn stage een cursus Technasiumdocent gevolgd op mijn stageschool. Voor het verkrijgen van een bevoegdheid dient een project geschreven te worden conform de eisen van de stichting Technasium. Samen met twee anderen heb ik een project gemaakt waarbij de leerlingen (3/4 havo/vwo) in groepsverband door middel van de Scrum-werkwijze een app ontwikkelen voor JOGG, de stichting Jongeren Op Gezond Gewicht.

Lees meer

Jonas Vergeldt

Universiteit van Amsterdam, ILO
Er is de laatste jaren veel te doen om vormen van discriminatie in de multiculturele samenleving en dit is leerlingen op de middelbare school niet ontgaan. Sterker, uit mijn onderzoek blijkt dat ook leerlingen 5 vwo een intolerante mening hebben, zonder hun standpunten te onderbouwen.

Lees meer

Bart Vandewalle en Marly van Geel

Eindhoven School of Education (TU/e)
In dit onderzoek was ons doel om de leerlingen (bovenbouw havo/vwo) de wiskundeleerstof actiever te laten opnemen. Onze ervaring leerde ons dat veel leerlingen de wiskundelessen vaak te passief ondergingen, doorgaans werden ze te weinig uitgedaagd om de leerstof kritisch te bekijken en de juiste links te leggen. In dit project wilden we de leerlingen een onderwijswerkvorm aanbieden die het diep leren (meaningful learning, ook deep learning) stimuleert.

Lees meer

Celine Teeuwen en Vera Kersemakers

Radbout Docenten Academie, Nijmegen
Tijdens onze stage merkten we dat veel leerlingen (bovenbouw gymnasium) problemen ervoeren met het gebruik van het Pinkster woordenboek Latijn-Nederlands. Leerlingen wisten vaak niet hoe ze uit de vele betekenissen van één Latijns woord de juiste betekenis konden kiezen. Ons hulpmiddel (de Leerboom) biedt leerlingen houvast bij het kiezen van de juiste betekenis van een Latijns woord met veel verschillende betekenissen.

Lees meer

Marije Putter

Hogeschool van Amsterdam

Ik heb op de stageschool een dyscalculieprotocol ontwikkeld. Het zorgt ervoor dat leerlingen met (mogelijke) dyscalculie, docenten en andere betrokkenen duidelijkheid krijgen over dyscalculie binnen de school en dat voorgenoemde partijen hiernaar kunnen handelen.

Lees meer

Ilona Koot

Fontys Lerarenopleiding Sittard
Er zijn al decennialang klachten over spelvaardigheid van leerlingen in het voortgezet onderwijs. Het doel van mijn onderzoek is om te achterhalen in hoeverre expliciete morfologische kennis van meerwaarde kan zijn binnen het spellingonderwijs (in aansluiting op bewuste taalvaardigheid uit het Manifest Nederlands op school).

Lees meer

Gerben de Jong

Fontys Lerarenopleiding Tilburg

De verhouding tussen de schepping en de evolutietheorie is een gevoelig onderwerp op mijn stageschool. De openheid van oud-leerlingen, de eerlijkheid van huidige leerlingen en de integere houding van collega’s hebben ervoor gezorgd dat er een eerlijk beeld is ontstaan van de problemen die de oud-leerlingen ervaren en wat de rol van de school daarin is.

Lees meer

Wieteke Janssen

Universiteit van Utrecht (ULO)

De taalvaardigheid van leerlingen gaat achteruit. Niet alleen op hogescholen en universiteiten is dit te merken, maar ook op mijn stageschool. Waar gaat dit mis?

Lees meer