• Groepsfoto

OnderwijsTopTalentPrijs 2017 uitgereikt!

Ruth van Ringelesteijn (Kath. Pabo Zwolle) en Zuzana Molcanova (Fontys Lerarenopleiding Tilburg) hebben de OnderwijsTopTalentPrijs 2017 gewonnen. Bekijk hier de foto's en een videoimpressie.

Tiemen de Jonge

Rijksuniversiteit Groningen, Lerarenopleiding

Docenten Frans zien mogelijkheden in taakgericht leren en differentiatie om hun schoolvak nieuw elan te geven en aantrekkelijker te maken.

Hun differentiatievaardigheden laten echter te wensen over, zo stelt de Auditdienst Rijk. Het inzetten van andere didactiek, de nascholing van docenten en een goede relatie tussen lerarenopleiding en afnemend veld worden als oplossingen aangedragen om een professionaliseringsslag te kunnen maken. Binnen deze context heb ik onderzoek gedaan en vier docenten Frans van vier verschillende scholen in het noorden van Nederland een jaar lang gevolgd in hun leerproces bij het inzetten en doorontwikkelen van gedifferentieerd en taakgericht lesmateriaal. Zij namen allen deel aan een professionele leergemeenschap (PLG), die in specifieke scholingsbehoeftes voorzag. Het onderzoek heeft duidelijk effecten gehad op docenten en leerlingen.