• Onderwijstoptalentprijs Home 01
  • Onderwijstoptalentprijs Home 02
  • Onderwijstoptalentprijs Home 03

OnderwijsTopTalentPrijs Editie 2019 van start

Is een van je voormalige of huidige studenten dé gedroomde kandidaat voor de OnderwijsToptalentPrijs? Of ben je zelf een enthousiaste leraar (in spe) in het basis- of voorgezet onderwijs en mag iedereen zien wat jij het onderwijs en je leerlingen te bieden hebt? Ga dan nu naar de inschrijfpagina en doe mee!

Manon Verkroost

Tilburg University, Lerarenopleiding (ULT), TiSEM

Regelmatig wordt er geklaagd over de formuleervaardigheid van leerlingen: zinnen worden niet afgemaakt en antwoorden missen vaak een duidelijke structuur.

Eén manier om leerlingen hierin te ondersteunen is een schrijfkader, een sjabloon bestaande uit beginwoorden en beginzinnen. Manon Verkroost heeft onderzocht in hoeverre schrijfkaders effectief zijn om de formuleervaardigheid van haar 4-HAVO leerlingen bij economie te verbeteren. Tijdens zes lessen maakten deze leerlingen gebruik van schrijfkaders. Uit toetsanalyse bleek dat leerlingen na de lessenreeks procentueel significant beter scoorden bij open vragen dan vóór de lessenreeks. Daarnaast gaven leerlingen in vragenlijsten aan dat ze het werken met schrijfkaders als leerzaam en prettig hadden ervaren.