• Onderwijstoptalentprijs Home 01
  • Onderwijstoptalentprijs Home 02
  • Onderwijstoptalentprijs Home 03

OnderwijsTopTalentPrijs Editie 2019 van start

Is een van je voormalige of huidige studenten dé gedroomde kandidaat voor de OnderwijsToptalentPrijs? Of ben je zelf een enthousiaste leraar (in spe) in het basis- of voorgezet onderwijs en mag iedereen zien wat jij het onderwijs en je leerlingen te bieden hebt? Ga dan nu naar de inschrijfpagina en doe mee!

Jorieke van Dijk

Fontys Hogeschool Kind en Educatie ‘s-Hertogenbosch
Mijn onderzoek had als doel er achter te komen welke vaardigheden leerkrachten nodig hebben om creativiteit binnen kunst- en cultuureducatie te stimuleren en de leerlingen voor te bereiden op de maatschappij van de 21e eeuw.

Ik heb de verschillende deelonderwerpen zoals creativiteit, 21st Century Skills, kunst- en cultuureducatie en leerkrachtvaardigheden onderzocht. De meeste leerkrachten gaven aan onvoldoende vakinhoudelijke en didactische kennis te bezitten van de vaardigheden die nodig zijn om kunst- en cultuureducatie te onderwijzen. Leerkrachten weten wel hoe creativiteit te stimuleren, maar dit gebeurt vaak niet. De “mind-set” van de leerkrachten op dit terrein zal dan ook moeten veranderen. Dit kunnen leerkrachten door bijscholing ontwikkelen en door collegiale coaching op het gebied van creativiteit binnen kunst- en cultuureducatie.