• Onderwijstoptalentprijs Home 01
  • Onderwijstoptalentprijs Home 02
  • Onderwijstoptalentprijs Home 03

OnderwijsTopTalentPrijs Editie 2019 van start

Is een van je voormalige of huidige studenten dé gedroomde kandidaat voor de OnderwijsToptalentPrijs? Of ben je zelf een enthousiaste leraar (in spe) in het basis- of voorgezet onderwijs en mag iedereen zien wat jij het onderwijs en je leerlingen te bieden hebt? Ga dan nu naar de inschrijfpagina en doe mee!

Jeroen van den Berg

Universiteit Utrecht, Centrum Onderwijs en Leren
Bij geofictie ontwerpen leerlingen in groepsverband een eigen land. Hierbij kunnen in theorie alle schoolvakken meedoen.

Het kan dus vakoverstijgend worden aangeboden. Wel neemt aardrijkskunde een grote rol in. De basis van Edufictie (= leren met geofictie) is het maken van een kaart van het verzonnen land. Tijdens mijn project kwam ik er achter dat het lastig is om de ontworpen landen goed te kunnen beoordelen. Om dit zo objectief mogelijk te doen heb ik in het kader van mijn Praktijk Gericht Onderzoek (PGO) een rubric ontwikkeld waarmee de ontwerpen van de leerlingen nauwkeuriger beoordeeld kunnen worden.