• Onderwijstoptalentprijs Home 01
  • Onderwijstoptalentprijs Home 02
  • Onderwijstoptalentprijs Home 03

OnderwijsTopTalentPrijs Editie 2019 van start

Is een van je voormalige of huidige studenten dé gedroomde kandidaat voor de OnderwijsToptalentPrijs? Of ben je zelf een enthousiaste leraar (in spe) in het basis- of voorgezet onderwijs en mag iedereen zien wat jij het onderwijs en je leerlingen te bieden hebt? Ga dan nu naar de inschrijfpagina en doe mee!

Kevin ten Braak & Violi Moonen

TU/e, Eindhoven School of Education

In dit project wordt het verschil tussen instrumenteel en relationeel begrip bestudeerd. Instrumenteel begrip kan omschreven worden als ‘feitenkennis’ en betekent in het wiskundeonderwijs vooral het onthouden van definities en stappenplannen.

Relationeel begrip is het begrip waarbij men snapt waarom. Men kan dan verklaren waarom stappenplannen werken en hoe deze in verschillende situaties ingezet kunnen worden. Tijdens het project hebben we aan twee verschillende klassen (van hetzelfde niveau) lesgegeven op een instrumentele dan wel relationele manier. Door middel van een afsluitende toets en zogenaamde ‘hardopdenk interviews’ zijn de verschillende begrippen en hun effecten bestudeerd.

kevin de braak

Violi Moonen