• Onderwijstoptalentprijs Home 01
  • Onderwijstoptalentprijs Home 02
  • Onderwijstoptalentprijs Home 03

OnderwijsTopTalentPrijs Editie 2019 van start

Is een van je voormalige of huidige studenten dé gedroomde kandidaat voor de OnderwijsToptalentPrijs? Of ben je zelf een enthousiaste leraar (in spe) in het basis- of voorgezet onderwijs en mag iedereen zien wat jij het onderwijs en je leerlingen te bieden hebt? Ga dan nu naar de inschrijfpagina en doe mee!

Geert-Jan Evers

Eindhoven School of Education (TU/e)

Mijn collega’s en ik worstelen vaak met de vraag hoe differentiatie kan worden toegepast. In mijn ogen is adaptief lesmateriaal onderdeel van het antwoord op deze worsteling.

Ik heb adaptief lesmateriaal ontwikkeld waarbij leerlingen (4 havo) op hun eigen tempo en niveau opgaven maken en met verschillende geautomatiseerde instructiemomenten. De docent blijft toezichthouder op het leerproces, maar dit leerproces wordt autonoom gestuurd door de antwoorden van de leerling. Bij een fout antwoord begint de leerling aan een zoektocht naar de fout waarin de leerling een aantal deelvragen krijgt, die ieder overeenkomen met een denkstap die nodig was voor de oorspronkelijke vraag.