• Onderwijstoptalentprijs Home 01
  • Onderwijstoptalentprijs Home 02
  • Onderwijstoptalentprijs Home 03

OnderwijsTopTalentPrijs Editie 2019 van start

Is een van je voormalige of huidige studenten dé gedroomde kandidaat voor de OnderwijsToptalentPrijs? Of ben je zelf een enthousiaste leraar (in spe) in het basis- of voorgezet onderwijs en mag iedereen zien wat jij het onderwijs en je leerlingen te bieden hebt? Ga dan nu naar de inschrijfpagina en doe mee!

Tiemen de Jonge

Rijksuniversiteit Groningen, Lerarenopleiding

Docenten Frans zien mogelijkheden in taakgericht leren en differentiatie om hun schoolvak nieuw elan te geven en aantrekkelijker te maken.

Hun differentiatievaardigheden laten echter te wensen over, zo stelt de Auditdienst Rijk. Het inzetten van andere didactiek, de nascholing van docenten en een goede relatie tussen lerarenopleiding en afnemend veld worden als oplossingen aangedragen om een professionaliseringsslag te kunnen maken. Binnen deze context heb ik onderzoek gedaan en vier docenten Frans van vier verschillende scholen in het noorden van Nederland een jaar lang gevolgd in hun leerproces bij het inzetten en doorontwikkelen van gedifferentieerd en taakgericht lesmateriaal. Zij namen allen deel aan een professionele leergemeenschap (PLG), die in specifieke scholingsbehoeftes voorzag. Het onderzoek heeft duidelijk effecten gehad op docenten en leerlingen.