• Onderwijstoptalentprijs Home 01
  • Onderwijstoptalentprijs Home 02
  • Onderwijstoptalentprijs Home 03

OnderwijsTopTalentPrijs Editie 2019 van start

Is een van je voormalige of huidige studenten dé gedroomde kandidaat voor de OnderwijsToptalentPrijs? Of ben je zelf een enthousiaste leraar (in spe) in het basis- of voorgezet onderwijs en mag iedereen zien wat jij het onderwijs en je leerlingen te bieden hebt? Ga dan nu naar de inschrijfpagina en doe mee!

Wieteke Janssen

Universiteit van Utrecht (ULO)

De taalvaardigheid van leerlingen gaat achteruit. Niet alleen op hogescholen en universiteiten is dit te merken, maar ook op mijn stageschool. Waar gaat dit mis?

Ligt het aan mij of aan de leerling of aan de stof? Door middel van de ‘hardopdenkmethode’ heb ik bekeken welke kennis leerlingen wel (en niet!) activeren om deze opdrachten te maken. Ik heb hun taalkundige redeneringen geanalyseerd en ben er achtergekomen dat we helemaal niet toetsen wat we willen toetsen. Leerlingen (5 vwo) gebruiken voornamelijk trucjes en ezelsbruggetjes, in plaats van daadwerkelijk begrip. Op basis hiervan schreef ik een advies aan de school.